Derűlátó a hazai vállalkozások többsége

Kategória: Brandtrend.

Új megközelítéssel készült nagy mintás, a hazai kis-és középvállalkozói szektorra országosan reprezentatív kutatás a Magyarországon működő, 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti éves árbevételű cégek terveiről, kilátásairól. A felmérés során a vállalkozásokat a vezetők által érzékelt piaci pozíció és innovációs hajlandóság alapján rangsorolták. A legmagasabb potenciállal rendelkező szegmensbe a meginterjúvolt kkv-k egynegyede tartozik. A cégek túlnyomó többsége szinte minden csoportban optimistán tekint jövőbeli lehetőségeire, infrastrukturális fejlesztésekkel azonban csak minden harmadik számol.

A heterogén kkv szektort nehéz egy jellemző alapján értékelni, például árbevételük alapján nem lehet innovációs mutatóikat megbecsülni. A sokszor pesszimistának bélyegzett kkv-król elterjedt nézet, hogy nem hiszik magukról, hogy képesek változni. Az UniCredit üzleti potenciál fókuszú kutatása tisztább jövőképet rajzol a kis- és középvállalatokról: betekintést enged abba, hogy mik a terveik, milyen a jövőképük, hogyan látják helyzetüket, innovációs lehetőségeiket, eszközállomány-bővülésüket, digitalizációs fejlesztéseiket a válság után néhány évvel, nehéz piaci környezetben –  az elvándorlás okozta munkaerőhiány közepette.

UniCredit_KKV_kutatas_infografika-page-001

A kis-és középvállalatok üzleti potenciáljának felmérésére országos reprezentatív kutatást készített az UniCredit Bank az Inspira Research segítségével az 51-1500 millió Ft éves árbevétellel rendelkező cégek körében. A kutatás során a mintegy 600 cégvezetőt vállalkozása jelenlegi helyzete mellett elsősorban jövőbeni várakozásairól és innovációval kapcsolatos elképzeléseiről kérdezték.

A kutatás* a kkv szektor hagyományos elemzésében új fejezetet nyit: nem az éves árbevétel alapján rangsorolja a cégeket, hanem előremutató szempontrendszer szerint, innovációs fókusszal vizsgálja a vállalatokat. Az optimistább és magas üzleti potenciállal bíró kkv-kat mélyebb elemzésnek is alávetették.

Kelet-Magyarországon hisznek leginkább a sikeres és korszerű jövőben

A megkérdezett kkv-k többsége arra számít, hogy egyre több ügyfelet szolgálnak majd ki, árbevételük és nyereségük pedig egyaránt nőni fog. A régiók szerinti összehasonlításban megfigyelhető, hogy bár az eddig elért teljesítménnyel a központi régió vállalkozásai a legelégedettebbek, a jövőt illetően több szempontból is a kelet-magyarországi vállalkozások tűnnek optimistábbaknak, főleg a korszerűsítés, a beruházás és az innováció terén. A Magyarországon működő, ám külföldi kézben lévő vállalatok vezetőinek optimizmusa minden téren megelőzi a magyar tulajdonú cégeket irányítókét.

A válaszadók túlnyomó többsége úgy látja, vállalkozása nagyjából lépést tart a versenytársakkal innováció, fejlesztés területén, ugyanakkor kevesen látják vállalkozásukat progresszívnek, technológiai úttörőnek, és ugyanígy lemaradást is kevesen érzékelnek. Az innovációs és beruházási döntések – derül ki a kutatásból – szinte mindig Magyarországon születnek, a döntéseket magyar menedzsment hozza.

Háromból egy cég számít korszerűsítésre

A gyártósorok, az eszközpark korszerűsítésével, a nagyobb volumenű beruházásokkal kapcsolatban visszafogottabbak a döntéshozók: nagyjából minden harmadik vállalkozás vezetője lát lehetőséget a jövőben a nagyobb mértékű beruházásra, korszerűsítésre, illetve jelentősebb eszközpark-bővítésre. Ugyancsak körülbelül minden harmadik vállalkozásnál érzik úgy, hogy a jövőben nagyobb mértékben forgatnak vissza tőkét a vállalkozás fejlesztése érdekében.

lean_kkv

A vizsgált kkv-k negyede a magas („arany”) vagy nagyon magas („gyémánt”) piaci potenciállal rendelkező szegmensből kerül ki. Optimizmusukra jellemző, hogy alig akad olyan mutató, amelyben csökkenést prognosztizálnának. Szinte minden téren pozitívan tekintenek a jövőbe: növekvő árbevétellel, növekvő profittal, magasabb ügyfélszámmal és alkalmazotti létszámmal, bővülő termék- vagy szolgáltatáspalettával számolnak a jövőre nézve. Ők azok, akik stabilnak és meghatározónak látják piaci pozíciójukat, innovátorként és technológiai újítóként tekintenek magukra, és úgy érzik, versenytársaik előtt járnak.

Bolyán Róbert, az UniCredit Bank kis- és középvállalkozási üzletágának igazgatója a kutatás kapcsán elmondta: „Azért kutattuk és szeretnék a jövőben is rendszeresen kutatni a számunkra kiemelten fontos kkv-szektort, hogy megismerjük igényeiket, várakozásaikat és a rájuk váró kihívásokat. Jövőbe vetett hitük, innovációhoz való viszonyuk ismerete segít bennünket abban, hogy mindig a számukra legoptimálisabb megoldásokat és finanszírozási ajánlatokat kínálhassuk nekik. A kutatásból kiderült, hogy az UniCredit Bank ügyfelei egyértelműen bizakodóbbak a jövőt illetően, kétharmaduk kedvező jövőképet jósol vállalkozásának, míg ez az arány országosan 50% körüli. Büszkék vagyunk rá, hogy ügyfélkörünk több mint egyharmada (34%) a magas üzleti potenciállal bíró – arany és gyémánt – szegmensből kerül ki, akiknek aránya a teljes mintában 25%, versenytársainknál pedig 24%.”

„A kutatás során bebizonyosodott, hogy a Magyarországon működő kkv-k többsége kihasználja a kedvező makrogazdasági környezet biztosította körülményeket és lehetőségeihez mérten bátran fog fejlesztésekbe. A fejlesztések mozgatórugója egyfelől a növekedési lehetőségek kiaknázása, másfelől a sokszor tapasztalt  munkaerőhiány okozta kihívások” – hangsúlyozta Géczi Tamás, az Inspira Research ügyvezető igazgatója.
(BrandTrend)

Source: Brandtrend