A termékek ökológiai lábnyoma (Product Carbon Footprint): ”A Brand like a Friend”

Kategória: SocialBranding.

A Henkel régóta dolgozik olyan termelési folyamatok és termékek kifejlesztésén, amelyek leghatékonyabban használják fel az energiát.

A vállalat részt vesz abban a németországi kezdeményezésben, mely a termékek ökológiai lábnyomának (Product Carbon Footprint – PCF) a megállapítására irányul, azaz a hozzájuk köthetõ minden, az éghajlatváltozást befolyásoló tényezõ meghatározására alkalmas megalapozott módszer kifejlesztését aktívan támogatja, hogy ezek átlátható és összehasonlítható adatokat szolgáltassanak.

nemzetkozi_elismeresek_cikkhez_kep

Az ökológiai lábnyom meghatározására szolgáló hiteles módszerek kialakítása fontos elõfeltétele annak, hogy a fogyasztókat is elkötelezetté lehessen tenni az éghajlatváltozást legkevésbé befolyásoló fogyasztás iránt.

CO2_FussabdruckA Henkel részt vesz abban a németországi kezdeményezésben, mely a termékek ökológiai lábnyomának a megállapításával foglalkozik. Jelenleg még nincs erre nemzetközileg, általánosan elfogadott egységes módszer. A résztvevõk bemutattak több koncepciót, melyeket a termékekhez kapcsolódóan keletkezõ, üvegházhatást okozó gázok mennyiségének kiszámítására és vizsgálatára dolgoztak ki. Javaslataikat a nagyközönség elõtt is bemutatták Berlinben. A Henkel és más vállalatok mellett a projektben részt vesz a WWF, az Ökológiai Intézet, a potsdami Klímaváltozást Kutató Intézet, és a THEMA1 nevû német ügynökség.

A Henkel már évtizedek óta sokat tesz azért, hogy gyártási folyamatai és termékei a lehetõ leghatékonyabban használják az energiát, így folyamatosan hozzájárul a klímavédelemhez. Emellett régóta tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogy a termékkel miként járulhatnak hozzá a természeti erõforrások megõrzéséhez és az éghajlat védelméhez.
A Henkel ezekkel az ismeretekkel, valamint a termékek és eljárások ökológiai mérlegének elkészítésében szerzett több mint 20 évnyi tapasztalatával járul hozzá a PCF projekt sikeréhez.

Az ökológiai lábnyom kiszámítása nagyban elõsegítheti a fogyasztók motiválását az éghajlat védelmére. Egy termék ökológiai lábnyomának ismerete kézzelfoghatóbbá teszi az éghajlatváltozást a laikus vásárló számára, és lehetõvé teszi a vállalatoknak és a fogyasztóknak egyaránt, hogy felmérjék, mennyit tesznek a klímaváltozás ellen.

Kezdeti eredmények
A projekt keretében a Henkel eddig egy nagy hatékonyságú általános mosószer (Persil Megaperls) és egy sampon (Schauma 7 gyógynövény sampon) ökológiai lábnyomának meghatározásához szükséges számításokat végezte el. A kísérleti projekt végéig pedig fúgázó anyagok (Sista és Ceresit termékek), és ipari csomagolóanyag-ragasztók (Liofol) vizsgálatára is sor kerül.

Mit tehet a fogyasztó az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére?

A mosáshoz energiára van szükség. A mosáshoz köthetõ üvegházhatást okozó gázok kibocsátása 70 százalékban a mosás során történik. A mosás hõmérsékletének csökkentése jelentõsen befolyásolja a végeredményt. Ha egy arra alkalmas mosószerrel 60 helyett 30 fokon mosnak (átlagos fogyasztást feltételezve), mosásonként 480 gramm széndioxid a különbség. Heti három mosással számolva az így elérhetõ megtakarítás évi 74 kilogrammot tehet ki. Ez körülbelül annyi, mint egy középkategóriás (kilométerenként 160 gramm szén-dioxidot kibocsátó) autónak a kibocsátása 400 kilométeres út megtétele során. Németországban mintegy 40 millió háztartás van, ezekben évente átlagosan 155 alkalommal mosnak. Tehát a mosóvíz hõmérsékletének csökkentésében hatalmas megtakarítási lehetõség van.
Tisztálkodásnál is lehet ügyelni a környezetre. A teljes széndioxid-kibocsátás túlnyomó többsége, több mint 90 százaléka a zuhanyozáshoz és a hajmosáshoz használt víz felmelegítésekor keletkezik. Ha az átlagos, 22,5 liter helyett csak 18 litert használunk el, és a víz hõmérsékletét 40 fokról 37-re csökkentjük, akkor egyharmadára mérséklõdik a keletkezõ szén-dioxid mennyisége, tehát az elõzõ példához hasonlóan itt is jelentõs megtakarításra van lehetõség.

A Henkel termékeit és technológiáit naponta több millió alkalommal használják a világon, ezért ezek okos használatával elõ lehet segíteni az éghajlat védelmét és a természeti erõforrások megõrzését.

Csak akkor érhetõ el jelentõs haladás ezen a téren, ha ezért a vállalatok és a fogyasztók is mindent megtesznek. A Henkel "fenntarthatóságon alapuló teljesítmény" elnevezésû stratégiájának központi eleme, hogy termékeiben ötvözze a kiváló teljesítményt a környezet iránti felelõsséggel. Meggyõzõdésünk, ha ezt a két célt szem elõtt tartjuk, az hatalmas lökést adhat újabb innovatív termékek és intelligens megoldások kifejlesztéséhez.

A projektrõl és az egyes esettanulmányokról részletes információ található a www.pcf-projekt.de honlapon. A Henkel fenntarthatósággal és társadalmi felelõsségvállalásával kapcsolatos tevékenységének bemutatása, valamint értékelései és elért helyezései megtalálhatók a www.henkel.com/sustainability címen.

henkel

A Henkel, a Fortune Global 500-as listáján szereplõ vállalat három stratégiai területen mûködik: mosó- és háztartási tisztítószerek, kozmetika, illetve adhesive technologies (ragasztás technológiák). A Henkel forgalmának több mint 60 százalékát a fogyasztási cikkek eladása teszi ki, míg csaknem 40 százaléka ipari partnereivel folytatott üzleti tevékenységbõl származik. A 2007. pénzügyi évben a Henkel árbevétele 13,074 milliárd euró, üzleti eredménye 1,344 milliárd euró volt. Világszerte több mint 55 ezer alkalmazottunk törekszik arra, hogy megfeleljen a barátságos márka üzenetének: "A Brand like a Friend",  és arra is, hogy a világ több mint 125 országában bízhassanak a Henkel innovatív márkáiban és technológiáiban.
(BrandTrend)