Az adó nem megoldás

Kategória: SocialBranding.

Admin kategória: Hír.

Az egészséges életmód alapja a mértékletes és sokszínű táplálkozás, illetve a mozgás. Az ásványvíz, gyümölcslé és üdítőital ágazat cégei ezért folyamatos innovációval, az aktív életmódot népszerűsítő programok támogatásával, felelős reklámozással, a fogyasztók minél szélesebb körű tájékoztatásával járulnak hozzá a népegészségügyi mutatók javításához.

A magyarországi helyzet:

  1. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint hazánk a cukorfogyasztás szempontjából nemzetközi szinten is kedvező mutatókkal rendelkezik, a magyarországi fogyasztás fele pl. a spanyol vagy az angliai fogyasztásnak. A teljes energia-bevitel mindössze 7 – 8 %-ért felelős a hazai cukorfogyasztás [WHO ajánlás: 10 %]
  2. Az üdítőkkel bevitt kalória mennyisége:
  • az összes kalória bevitel 2 %-a,
  • a hazai üdítőital fogyasztás 25 %-al kevesebb az európai átlagnál

Ezért a Magyarországon valóban komoly problémát jelentő elhízásnak az elsődleges okait nem az üdítőitalok túlzott fogyasztásában kell keresni.

Az elmúlt években a hazai üdítőital ágazat számos intézkedést tett, élen jár az innovációban, a termékek energiatartalmának csökkentése terén:

  1. Receptmódosításokkal csökkentette termékei kalóriatartalmát;
  2. Portfóliójában növelte a csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékeinek a számát;
  3. Növelte termékei gyümölcslé-tartalmát;

Mindezek eredményeként 2011. és 2015. között:

  1. az alkoholmentes üdítőitalok – ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcsitalok, jegesteák – forgalmán belül a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek aránya 22 százalékról 46 százalékra emelkedett,
  2. az alkoholmentes italok kalóriatartalma átlagosan 20 százalékkal csökkent

A magyarországi fogyasztók már most is Európa legmagasabb adóterhelése mellett juthatnak hozzá az élelmiszerekhez: a 27%-os ÁFA mellett a népegészségügyi termékadó (NETA) is növeli a termékek árát. Az élelmiszerek megadóztatása egyetlen országban sem hozott érdemi eredményt az elhízás elleni küzdelemben, Dániában például visszavonták a korábban bevezetett különadót.

A népegészségügyi mutatók javítása rendkívül összetett feladat: egyes élelmiszerek megadóztatása helyett kizárólag valamennyi érintett közreműködésével, társadalmi összefogással lehetséges eredményt elérni. Ennek elősegítése érdekében a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség is csatlakozott az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetsége vállalási rendszeréhez, amelynek célja, hogy az élelmiszeripari cégek, szövetségek önkéntes vállalásai (cukorcsökkentés, fogyasztók tájékoztatása, felelős reklámozás, aktív életmód rendezvények támogatása) révén hozzájáruljanak a magyar fogyasztók sokszínű és kiegyensúlyozott táplálkozásához, egészségi állapotának javításához, a népegészségügyi mutatók javulásához.
(BrandTrend)